Været på Vegglifjell:

• en_GB

Sykkeltraseer

SYKKELTRASEER

Det er mange muligheter for korte og lengre sykkelturer på Vegglifjell. Her er de som er merket:

Løypenr: 1 Heimseterrunden, 17,5 km. (krevende)

Dette er en sykkeltur med start og mål ved Veggli Fjellstue. Her vil du på det høyeste punktet kunne se Gaustatoppen.

Den følger Vegglifjellvegen ned til Persbukrysset ca 1,5 km og tar til venstre i krysset. Turen går så nordover mot Persbusetrene og tar til høyre ved Persbubrua. Videre følger den Høybulivegen fram til enden av denne. Her går traseen over i terrenget. Etter ca 300 meter passerer vi Høybuli – seter. Videre går den over myrer. Traseen er dekket med kutterflis og enkelte klopper. Etter vel en kilometer kommer dere fram til en avstikker til Heimseter –vegen. Her blir det straks meget bratt ned til Heimsetervegen (ta det easy) hvor Eilevsbu er på venstre hånd i krysset. Nå følger traseen sørover vegen fram til Ligrendvegen. Underveis er det flere plasser hvor det er mulig å se bygda i fugleperspektiv. Fra Lien følger dere Vegglifjellvegen forbi Årset til Fjellstua.

Løypenr: 2 Diplemyr-runden 7,5 km. (Middels krevende)

Dette er en sykkeltur med start og mål på Veggli Fjellstue. Den går i ett hytteområde hvor en også ser deler av Persbuseterområde.

Her sykler du Vegglifjellvegen ned til Persbu-krysset ca 1,5 km og tar til venstre i krysset. Turen går inn til Persbubrua hvor du tar til høyre og følger Høybulivegen. Ca 1,5 km fra Persbubrua kommer du til skiltet som vidser veien videre. Ta til høyre og følg vegen til endes. Her blir det ett kort stykke i terrenget før en kommer inn på veg igjen. Nå er det lett stykke sykling fram til neste kryss hvor en tar til venstre. Nå er det 600 meter før man kommer til Vegglifjellvegen og runden er snart tatt. Så følger en Vegglifjellvegen opp til Fjellstua.

Løypenr: 3 Norerunden 40 km (Krevende)

Denne runden har sitt utgangspunkt fra Veggli fjellstue. Herfra går turen ned til Persbu-krysset hvor turen går nordover forbi Persbusetrene. Videre går den forbi Roe-seter. Her er det god utsikt ned mot Norefjorden. Nå går turen nedover mot Eide. Her kommer dere inn på asfaltveien mellom Norefjord og Åsly. Her går turen nedover langs Kravikfjorden og følger den nasjonale sykkelrute nr. 5. Den følger dere videre ned til Veggli kirke hvor dere tar til høyre opp de 600 høydemetrene opp mot Veggli fjellstue. Da er runden gjort.

Løypenr: 4 Sundtjern – Sagstugo – Veggli – Veggli kirke -  Årset – Svartli – Sundtjern 26 km. (Krevende)

Denne traseen har sitt utgangspunkt ved Sundtjern. Videre går den mot Sagstugo. Videre går den ned til Bakke for så å fortsette ned til fylkesveg 40. Herfra følger traseen sykkelveg nr. 5 gjennom Veggli sentrum opp til Veggli kirke. Herfra følger vi Ligrendvegen opp til Lien for så å fortsette etter Vegglifjellvegen opp til Årset. Her tar vi til venstre mot Votndalen. Ved Lisetåe tar vi til venstre inn mot Svartli. Lengst inn i Svartli tar vi til venstre. Etter noen hundre meter går traseen inn på en gang og sykkelsti. Den kan være krevende. Men tar dere det med ro så går dette bra. Her er det også to lengre klopper. Kan være sleipe ved våte planker. Snart kommer dere til endes på sykkelstien og da er det vel 2,5 km fram til Sundtjern.

Løypenr 5: Sundtjønn – Søre Vorset, tur – retur 4,4 km. (Lett)

Denne traseen følger Vorsetveien forbi Devegg seter, nordre Vorset seter og til slutt søre Vorset seter. Vegen går videre helt inn til enden av Larsetjønn, men vi har valgt å merke traseen inn til søre Vorset. Ved  Nordre Vorset tjern er det avstikker til badeplass.

Løypenr. 6: Sundtjønn – Sørkje tur – retur 16,8 km (Middels krevende)

Her går traseen østover mot Sagtugo forbi Myrefjell seter, som er i aktiv bruk den dag i dag. Ved Sagstugo går den sørover til Sørkje forbi Skjærbrekkadammen og Skjærbrekktjønn. Etter hvert kommer vi til en veibom. Da er det bare et par km igjen før dere er nede ved Sørkje vann. Dette område eide Fridjof Nansen for vel 100 år siden (1899 – 1908).

Løypenr: 7

Sundtjern – Svartløk – Svartli – Votndalskrysset – Veggli fjellstue tur – retur 22 km (Middels krevende)

Dette er en flott tur i lett terreng.  Vårt utgangspunkt for turen er Sundtjern. Her er det lett sykling nordvestover fra folkehjelpshytta. Etter ca 2,5 km går løypa ut i terrenget hvor det er anlagt en tursti. Her vil sykkelløypa gå over noen klopper som kan være glatte. Vær forsiktig!! Etter en god kilometer går sykkelturen over i veisystemet nord i fjellet med de mulighetene for sykkelturer det medfører. Nå er det bare å fortsette gjennom flere hytteområder. Etter hvert kommer dere ned til Vegglifjellvegen ved Årset. Her tar dere til venstre mot Veggli fjellstue. Da er det ca 3 km til Veggli Fjellstue.